Jeśli jest juz ktoś po rozprawie to bardzo proszę wrzucić pytania jakie zadawał sąd
7 Odpowiedź
Czy każdy jak pozywa bank musi być przesłuchany w sądzie?
PYTANIA Sędziego:
– Jak doszło do zawarcia umowy/aneksu?
– Ile spotkań w celu zawarcia aneksu odbyło się w banku?
– Czy we wszystkich spotkaniach Pan uczestniczył? Dlaczego zawarto aneks do tej umowy? (w tej sprawie chodziło o PRZEWALUTOWANIE KREDYTU na CHF)
– Co miało być celem tego aneksu?
– Czyja to była inicjatywa, aby podpisać taki aneks?
– Czy pracownicy banku pouczyli Pana o ryzyku kursowym?
– Czy przedstawiono Panu jakieś wykresy, symulacje kursowe?
– Czy ta umowa była negocjowana?
– Czy poinformowano was jak będzie ustalany kurs CHF?
– Czy mówiono według jakiego kursu będzie spłata raty?
– Czy aneks mógł być negocjowany?
– Czy był czas na zapoznanie się z treścią aneksu?
– Czy przeczytali państwo ten aneks?
– Czy rozumieli państwo ten aneks?
– W jakiej walucie spłacali państwo raty?
– Czy powiedziano/wyjaśniono wam dlaczego ten kredyt musi być wyrażony w CHF, dlaczego taki zapis musi się znaleźć w tym aneksie?
– Czy powiedziano wam w jakiej wysokości będą spłacane raty?
PYTANIA pełnomocnika kredytobiorcy:
– Czy wiedział pan w jakiej części będzie spłacany kapitał, a w jakiej części będą płacone odsetki przy spłacie każdej raty?
– Kiedy poznał pan wysokość raty do spłaty?
– Czy była możliwość spłacania kredytu w CHF?
– Czy padła propozycja ze strony doradcy spłaty rat kredytu w CHF?
– Czy rozumiał pan, że bank będzie pobierał raty według kursu z „tabeli banku”?
– Czy wiedział pan co to jest „tabela banku”? Czy było to dla was istotne, że jest to właśnie „tabela banku”? Czy czuł pan związane z tym jakieś zagrożenie?
– Czy pokazano panu „tabele banku” z kursami?
– Czy doradca na spotkaniach tłumaczył mechanizm indeksacji i czy wytłumaczył dlaczego nowa rata będzie mniejsza?
– Czy to co mówił doradca wtedy było dla was wiarygodne?
– W jakiej walucie wyrażone jest saldo kredytu?
– Proszę wyjaśnić dlaczego według pana kapitał do spłaty rośnie.
– Czy wraz ze spłatą rat maleje kwota pańskiego kredytu w złotówkach?
– Jakich informacji według pana zabrakło przed podpisaniem umowy?
– Czy informacje na temat kursów historycznych waluty CHF pomogłyby panu podjąć inną decyzję co do zawarcia aneksu?
– Jakie dokumenty otrzymał pan po podpisaniu aneksu?
– Czy otrzymał pan jednolity tekst umowy po zawarciu aneksu?
– Czy otrzymał pan OWU (ogólne warunki umowy) do aneksu?
– Czy mieli państwo jakiekolwiek doświadczenie z kredytami lub innymi produktami finansowymi wcześniej?
– Czy w czasie podpisywania aneksu wiedział pan jakie pytania zadać doradcy, aby lepiej zrozumieć tą umowę?
– Czy jest pan świadomy skąd pobierana jest wysokość wskaźnika LIBOR?
– Czy jest pan świadomy skutków nieważności umowy?
PYTANIA pełnomocnika banku:
– Jakie wykształcenie i doświadczenie zawodowe miał pan w chwili zawierania umowy kredytowej?
– Czy prowadził pan działalność gospodarczą w chwili zawarcia aneksu?
– Kto podjął ostatecznie decyzję o zawarciu aneksu?
– Jak pan rozumie skutki stwierdzenia nieważności?
– Do czego pan dąży w tej sprawie, żeby ta umowa jak wyglądała?
– Czego pan chce w tej sprawie?
– W jakiej walucie była wyrażona wysokość raty w harmonogramie który pan otrzymał?
– W jakiej walucie jest wyrażone saldo kredytu na co 3-miesięcznych harmonogramach?
– Czy porównywali państwo kurs banku do innych kursów na przykład w innych bankach?
– Czy twierdzi pan że chce mieć umowę bez opłacenia bankowi odsetek za korzystanie z kapitału?
a) kiedy składano wniosek kredytowy?
b) kiedy badano zdolność kredytową?
c) czy mieli Państwo taką samą zdolność kredytową w „CHF” i w PLN?
d) czy sporządzane były symulacje wysokości rat kredytowych w przypadku zmian kursowych, czy sporządzane były symulacje wysokości kapitału w przypadku zmian kursowych?
e) jeśli tak, to jakie to były symulacje?
f) kiedy została wydana decyzja kredytowa i w jakiej walucie została tam określona kwota kredytu?
g) kiedy zapoznali się Państwo z projektem umowy, czy była możliwość nanoszenia zmian do treści umowy, czy miało to miejsce po uzyskaniu pozytywnej decyzji kredytowej?
h) czy zapoznali się Państwo z treścią umowy i czy ją zrozumieliście?
i) czy zadawaliście Państwo pytania odnośnie treści umowy?
j) czy można było wykreślić w umowie oświadczenie o zapoznaniu się z ryzykiem kursowym?
k) czy treść umowy była z Państwem indywidualnie uzgadniana?
l) czy byli Państwo informowani o ryzyku kursowym, jeśli tak, to o czym konkretnie?
m) czy wyjaśniono Państwu dlaczego do wypłaty kwoty kredytu bank przelicza kwotę po kursie kupna, a do spłaty rat kredytowych, przelicza kwoty po kursie sprzedaży?
n) czy wyjaśniono Państwu, w jaki sposób będą ustalane kursy walut przez bank, na potrzebę realizacji umowy kredytowej?
o) czy wyjaśniono Państwu, że kurs oferowany Państwu do rozliczeń wypłaconej kwoty kredytu i do rozliczeń rat kredytowych, jest mniej korzystny niż kurs międzybankowy, uzyskiwany przez bank – czy znali Państwo wysokość marży narzucanej przez bank?
p) dlaczego wybrali Państwo kredyt odnoszący się do waluty?
q) czy zostało Państwu wyjaśnione, z jakich przyczyn kredyt miał być powiązany z walutą CHF?
r) czy od początku mogliście Państwo spłacać raty w CHF, czy była taka możliwość?
1) Ile mają Państwo lat i jaki wykonują zawód, a jaki jest Państwa zawód wyuczony?
2) Czy kredyt był zaciągany na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej?
3) Czy wnioskowali Państwo o kredyt wypłacany w złotówkach czy w innej walucie?
4) Czy przy zawarciu umowy kredytowej brał udział doradca kredytowy, czy umowa była podpisywana wyłącznie w banku?
5) Czy dostali Państwo ofertę typowego kredytu złotowego? Jeśli tak, to w jakiej formie (pisemnie, ustnie, elektronicznie)? Jak przedstawiała się ta oferta? Czy była konkurencyjna względem kredytu odnoszącego się do waluty?
6) Czy to był pierwszy kredyt hipoteczny? Czy inne kredyty odnosiły się do waluty? Czy zostały spłacone?
7) Czy przed wzięciem kredytu mili Państwo styczność z rynkiem walutowym ? Jeżeli tak to jaki?
Przede wszystkim to prawnik powinien powiedzieć jakie mogą się pojawić pytania i odpowiednio przygotować klienta przed rozprawą